lørdag den 5. juni 2010

Et "komplekst" problem.

Kost, indtil nu noget jeg har set som et nødvendigt gode. Hvis det smager godt så spiser jeg det, har vel nogenlunde været devisen for min omgang med mad. På mit kære arbejde er vi så heldige at få restaurantmad hver dag, og det er ikke altid af den "slankeste" slags. Det betyder også, at der er dessert HVER dag, hvilket er fantastisk. På et tidspunkt da kampvægten var kommet på næsten 85 kilo, forsøgte jeg at lave en regel om kun at spise dessert 1 gang om ugen. Det blev hurtigt til en regel om 2 og 3 gange om ugen. Til sidst fandt jeg ud af at den eneste regel jeg kunne overholde var "Jeg spiser kun dessert hvis jeg kan lide den"......

I går aftes besluttede jeg mig for at det skal være slut. Jeg vil ikke til at være kostfanatiker, men jeg vil holde nogenlunde styr på hvor mange kalorier jeg indtager, og hvordan jeg fordeler mit indtag af energi mellem kulhydrater, fedt og protein. Jeg opsøgte min bedste ven "google", og skrev " kost og træning" ..... 210.000 hits, så der var lidt at gå i gang med.

Man bliver hurtigt træt i hovedet af at læse om forskellige former for kulhydrater, antioxidanter, fedtsyre og kosttilskud, og da jeg var lige ved at give op, kom jeg i tanke om en anden IT "ven" som tidligere har hjulpet mig......MADLOG.DK. Inden jeg nu begynder at skamrose madlog.dk skal jeg lige understrege at jeg på ingen måde er interessent i foretagenet, jeg synes bare det er en fantastisk nem måde at holde styr på sit fødevareindtag.

Systemet går i al sin enkelhed ud på at man taster en profil ind med alder, højde, vægt mv. Så spytter systemet ens kaloriebehov ud i den anden ende. Herefter er man klar til at taste det man spiser ind i sin madlog. Det er her madlog.dk adskiller sig fra andre kalorietællesystemer. Madlog.dk har en kæmpe database med fødevarer, så hvis jeg har spist E. Beinstouw leverpostej fra Netto (det gør jeg tit), så skal jeg bare taste navnet og hvor mange gram, så kender systemet antal kalorier og energifordeling. Der er ufatteligt mange varer i databasen, og skulle der være en enkelt der ikke er der, så tager man bare deklarationen og taster ind, så databasen vokser hele tiden. Når dagen er omme har man et fuldstændigt billede af sit indtag af kalorier og energifordeling, og det tager vel maks 15 min om dagen lige at gå ind og taste.

Jeg håber at værktøjet vil hjælpe mig til at få en bedre fordeling af min kost i forhold til min træning. Ment på den måde at hvis jeg ved jeg vil æde mig tyk og fed i webermad om aftenen, så kan jeg om morgenen anslå hvad aftensmaden består af, og så se hvad jeg skal spise til morgenmad og frokost for at få en god balance. På den måde kan jeg være seriøs omkring min kost, uden af blive fanatisk, for guderne skal vide at kostfanatiker bliver jeg aldrig. Dertil elsker jeg Entrecote med fedtkant og flødekartofler for højt. ;-) Eller pulled pork........eller roteret kylling med pomfritter....eller........Hvad mon jeg skal grille i aften??

Løbemæssigt står den på 15-18 km i roligt tempo sammen med naboen kl. 8.00. Jeg opdatere træningsdagbogen når vi er tilbage.

Håber i alle får en fantastisk weekend.

/Stjernholm

Tanker flytter intet alene....Aristoteles

Ingen kommentarer: